Wanneer je serieuze ambities hebt voor het boosten van je employer brand, zijn er meerdere kanalen waar je je prachtig ontwikkelde content kunt promoten. Wij geloven dat Instagram een van de belangrijkste social media kanalen is waar potentiële kandidaten, zowel actief als latent werkzoekenden bereikt kunnen worden.

Instagram is het 6e grootste social medium ter wereld. In de top 5 daarboven vinden we twee keer Facebook, namelijk het social medium zelf op 1 en Facebook Messenger op 4. Op de tweede plek vinden we videoplatform Youtube en op 3 WhatsApp. Het Chinese WeChat vinden we op plek 5.

Waar de populariteit van Facebook onder druk staat, wint het toegankelijke Instagram het aan populariteit, met name onder de jongere generaties. Hoewel Instagram onderdeel is geworden van Facebook worden ze wel als losse onderdelen gezien.

Generatie Z

Uit een recent internationaal onderzoek blijkt dat Generatie Z (GEN Z, jongeren geboren vanaf 1997) Insta een van de belangrijkste merken vinden. Instagram staat op 23 in de top 100. Boven Adidas, Coca Cola, Starbucks en Snapchat.

En die laatste is wat opvallend te noemen want waar de jongst werkende generatie Snapchat eerder verkoos boven Instagram heeft Instagram door het toevoegen van Stories (een exacte kopie van Snapchat) een flinke inhaalslag gemaakt in populariteit.

Werkgevers die met name een jongere doelgroep willen aanspreken, kunnen niet meer zonder Instagram bij het opbouwen van een relevant employer brand. Maar ook werkgevers die niet alleen GEN Z wil aanspreken is op Instagram op de goede plek; 6 op de 10 volwassenen bevindt zich tegenwoordig op Instagram.

Kortom; jouw ideale kandidaten zijn massaal te vinden op Instagram. Nu jij nog!

We geven je 3 bruikbare tips om direct aan de slag te gaan met je employer brand op Insta!

TIP 1. Don’t sell it, (story)tell it.

Vertel het unieke verhaal.
Als het gaat om het opbouwen van je werkgeversmerk en engagement met de doelgroep, is storytelling de belangrijkste insteek op Instagram. Ook al is het uiteindelijke doel om vacatures in te vullen, je volgers zullen afhaken als je alleen maar vacatures post. Verleiden is het nieuwe werven dus hou daar, ook op Instagram, rekening mee!

Zie je brand eens als een product; niemand wil continu te zien krijgen: koop dit product! Je wil meegenomen worden in de mensen en de verhalen achter het product. Daarom volg je een merk of persoon op Instagram.

Take-over.

Je kunt op verschillende manieren aan storytelling doen. Een Instagram take-over is een originele en moderne manier van het delen van waardevolle content. Een take-over houdt in dat je medewerkers van verschillende afdelingen een week lang het Instagram account laat beheren. Zij kunnen iedere dag van de week vertellen over de verschillende kanten in het werk. Op deze manier laat je op een natuurlijke manier de sfeer en cultuur bij jouw bedrijf pas echt goed zien! Maak wel goede afspraken met de medewerker wat wel en niet te posten.

TIP 2. Plaats alleen je beste content.

Zorg dat je content on point is.

Zorg dat je content altijd helemaal in orde is. Plaats geen donkere, korrelige foto’s, maar zorg dat je mooie foto’s hebt. Foto’s waarmee je jouw werkgeversmerk op de kaart kunt zetten. Beelden waar je trots op kunt zijn. Hoe onaardig het misschien ook klinkt; Instagram is een medium waar gebruikers eerder aanhaken als je mooie content plaatst. Zorg dus voor mooie beelden, het liefst door een professionele fotograaf. Er is overigens niks mis met stockfoto’s. Maar zorg wel dat je ze zorgvuldig selecteert. En dat ze niet compleet uit de toon vallen tussen je andere content in je timeline.

Kies je #hashtags.
Hoe wil je en kán je het beste gevonden worden door het gebruik van hashtags? Hiervoor geldt; verplaats je in de doelgroep. Latente kandidaten gaan niet zoeken op  #vacature of #werkenbij. Maar wellicht is een developer wel op zoek naar kennis en verdieping en haakt hij aan op hashtags als #js #frontend #backend #dev, etc.

Verplaats je dus in je potentiële kandidaten. En deze hashtags willen we jou graag nog meegeven: #proberen en #testen.

“ Steeds meer kandidaten willen impact maken in hun toekomstige baan. Met name de wat jongere kandidaten willen betekenisvol zijn. Laat dus zien wat jouw organisatie ergens aan bijdraagt.”

TIP 3. Promoot je content.

Branded content werkt!
Het mooie van Instagram is dat je geen advertentie hoeft te maken, maar dat iedere post een advertentie kan zijn. De promoot optie in Instagram werkt voor employer branding vooral goed op de langere termijn. Zorg ervoor dat je advertentie er niet uitziet als een advertentie door er iets schreeuwerigs van te maken met lichtgevende glitters. Maar het moet natuurlijk wel opvallen. Zorg dus voor een goede balans. Hoe dit eruit moet komen te zien, is voor iedere organisatie anders. Testen is hier het keyword. Doordat je de (real-time) de resultaten van een advertentie kunt inzien, kun je testen wat goed werkt en wat niet.

Bedenk wat je motivatie is.

Als iemand naar aanleiding van je Instagram post  meer wil weten over jouw organisatie, wat moet dan zijn of haar actie zijn? Denk hier van tevoren goed over na. Is het doel dat deze persoon naar de recruitment website/werken-bij website gaat? Of wil je dat hij/zij je gaat volgen zodat je weet wie het is en hij/zij meer gaat zien van jouw content? Je kunt deze actie namelijk kiezen bij het aanmaken van een advertentie post. Hou in gedachte dat Instagram adverteren met name gericht is op het vergroten van je publiek en om in contact te komen met je volgers.

* Maak een bedrijfsprofiel aan om te kunnen adverteren.

Tot slot nog twee tips die we je echt willen meegeven:

  • Bedenk: verleiden is het nieuwe recruiten.
  • Bedenk goed van tevoren voor wie je je recruitmentcontent of recruitmentvideo maakt. Heb je een doelgroep omschrijving voor je content? Zo niet, maak die dan!

Wil je alle 5 de tips in een overzichtelijk document? Mail ons dan even! We sturen het je graag gratis toe!

O ja, wij zitten natuurlijk zelf ook op Insta. Volg ons en check onze stories voor recrutimentvideo en recruitmentcontent tips!  https://www.instagram.com/hetcreatiehuis/